המצאת הרכבת
קטר הקיטור הניסיוני הראשון
בשנת 1804 בנה טרויתיק את הקטר הראשון בעולם אשר היה בשימושן של מכרות ברזל במקום הנקרא פֶּנִידַארֶן (Pen-y-Darron). הקטר סחב אחריו קרונות עם מטען של 10 טון עופרות ברזל וגם כ- 70 נוסעים. "סוס הברזל" כך כונה בחיבה הקטר בעל מנוע הקיטור אשר החליף בעבודתו את הסוסים. אך המשא הכבד הכביד על פסי המסילה הקיימים ולא התאים עבורם. על אף שהמצאתו פעלה היא לא התאימה למסילות הקיימות. בעתיד לבוא יוכר הצורך במסילות אחרות, חדשות וחזקות יותר אשר יוכלו לשאת את משקל הקרונות הכבדים, אך זה יקרה רק לאחר תקופתו של טרויתיק. בינתיים, לאחר מספר שנים בודדות בהם נע הקטר, "סוס הברזל", ונשא את מטענו הכבד לאורך קו המסילה של 14 הק"מ הוא ניתק מהמסילה השחוקה, הדרדר והתרסק לחלוטין לצד הדרך. תאונה זו הרחיקה משקיעים מתעניינים, שלא רצו לסכן את כספם.

קטר הקיטור של טרויתיק
בניסיון נוסף לעורר את דעת הקהל לטובת הקטר הממונע וכדי למשוך אליו משקיעים הקים בשנת 1808 מוקד משיכה משעשע. טרויתיק הציג את המצאתו לקהל הלונדוני כאשר בנה כאטרקציה מסילת מברזל מעגלית קצרה שעליה נע קטר ממונע. הקטר נע מספיק מהר כדי להוות אתגר ריצה תחרותי לקהל האנשים המבקרים. בפי כל כונה הקטר המהיר בשם "תפסני-מי-שיכול".
אך גם מוקד משיכה משעשע זה לא הביא אליו את המשקיעים אותם הוא חיפש. התאונות הרחיקו את המשקיעים; קטר אחד התפוצץ וקטר אחד אחר ניתק מהמסילה והתהפך. המזל לא האיר לו פנים. בשנת 1816 נשלח טרויתיק למדינת פרו אשר בדרום-אמריקה על-מנת לתקן מספר מכונות שאיבה שהותקנו במכרות שם. טרויתיק ניצל את ההזדמנות לטייל במדינה ובמהלך מסעותיו ייעץ וסייע גם לבעלי מכרות אחרים. כאות הוקרה על עזרתו הוא אף קיבל זיכיונות כרייה מממשלת פרו. נראה היה כי בכל-זאת יהיה לו רווח כלכלי מעיסוק זה במנועי קיטור.
אך גם כאן הגורל לא שיחק לצדו של טרויתיק האומלל. עוד לפני שראה הצלחה כלכלית ממכרות הנחושת והכסף שהקים, הוא נקרא בדחיפות לשרת בצבאו של סימון בוליבר. לאחר שהשתחרר מהשירות הצבאי הוא גילה שרכושו, ובכלל זה המכרות, נלקחו על-ידי הצבא הספרדי. חסר-כל חזר טרויתיק לאנגליה. שם עדיין המשקיעים לא גילו עניין בהמצאותיו והוא מת עני בשנת 1833.
מנוע הקיטור המתנייד הראשון | קטר הקיטור הניסיוני הראשון |
קטר הקיטור המוצלח מסחרית הראשון | התפתחות רשת מסילות הברזל |
התפתחות המצאת הרכבת | רכבת ישראל ]

לשנים: 1990-2000
[ עמוד ראשי - המצאות | מתמטיקה קדומה | מספרים אי-רציונליים | משפט פיתגורס | גיאומטריה אוקלידית | אלגברה | התפתחות הסְפַרוֹת | משוואות קוביות וקווארדיות | מספרים מורכבים | לוגריתם | חשבון דיפרנציאלי ואינטגראלי | עיקרון הציפה | זכוכית מגדלת | משקפיים | מיקרוסקופ | טלסקופ | חוק סְנֵל | חוק בויל | חוקי התנועה | עיקרון ברנולי | שלושת חוקי התרמודינמיקה | טבלה מחזורית | מדידת מהירות האור | כוח לורנץ | קרינת רנטגן | טרנספורמצית לורנץ | תורת היחסות הפרטית | גילוי האטום | תורת היחסות הכללית | חשמל | חוק קולון | חוק אוהם | חוקי קירכהוף | נורת להט | מנוע קיטור | מנפה כותנה | מצלמה | מקרר | מזגן | מחשב | מכבש דפוס | כתב ברייל | טלגרף | טלפון | רדיו | טלוויזיה | כדור פורח | מצנח | רכבת | אופניים | מכונית | אווירון מדחף | מטוס סילון | אבק שריפה | תותח | רובה מוסקט | מרגמה | אקדח | מוקש | מקלע | רובה-מטען | הוביצר | תת-מקלע | רימון-יד | טנק | רובה-סער | פצצת אטום | תורת האבולוציה | פסטור | תיאוריית התורשה | פניצילין ]

[  עמוד הבית  |  אודות  |  זכויות יוצרים  |  מפת האתר  ]