נגישות
headline





המצאת המכונית




רכבים ממונעי קיטור


מאז המצאת מנוע הקיטור בשנת 1769 על-ידי
גֶ'ייְמְס וָואט (James Watt)
הסקוטי נערכו ניסיונות לרתום את כוח הפעולה של הקיטור להנעת רכב בעל גלגלים. הרכבים שנבנו היו גדולי מימדים ובעיקר כבדים מאוד, שכן הם הכילו את דוד המים וגם את מצבור הפחם לבעירה. כובדו של הרכב הגביל מאוד את יכולת השימוש בו. הגלגלים התחככו ונעו באיטיות על פני דרכי העפר הלא כבושות ושקעו בהן או ששחקו והרסו את דרכי האבן הקיימות. זו אחת הסיבות שרכבי תנועה יושמו בהצלחה תחילה רק על גבי מסילה ברזל מוצקה, חזקה וחלקה. הם שהולידו את קטרי הרכבת במחצית הראשונה של המאה ה-19.

בתקופת זו של המחצית הראשונה של המאה ה-19 נבנו במקביל לקטרים גם רכבי קיטור ניסיוניים שונים בעלי הגה החופשיים לנוע שלא על גבי מסילה. אך הללו לא צלחו מהסיבות שתוארו לעיל. למרות זאת ראוי לציין את רכבי הקיטור הניסיוניים של
נִיקוֹלאס-ג'וֹזֶף קוּגְנוֹט (Nicolas-Joseph Cugnot)
הצרפתי ושל
ווִילִיאַם מוֹרְדוֹק (William Mordoch)
האנגלי.

רכב הקיטור של קוגנוט


קוגנוט בנה בשנת 1771 רכב קיטור ממונע עבור הצבא, שייעודו לסחוב תותחים כבדים. הרכב כלל שני גלגלים אחוריים גדולים וגלגל קדמי עבה קטן יותר. דוד המים מוקם באופן מוזר דווקא בקדמת הרכב ובאופן בולט במיוחד, מה שהקשה על ניווטו. עובדה נוספת שהקשתה על ניווט הרכב היא העובדה שהוא שקל כ- 2.5 טונות. הרכב היה איטי ביותר, קשה לניווט והנעה ולא זכה להצלחה מכיוון שעגלה נמשכת על-ידי סוס הייתה מהירה יותר וקלה יותר לתפעול. קוגנוט לא התייאש ובנה דגם נוסף אותו ניסה ברחובות פאריז. גם רכב זה כשל. האגדה מספרת שבנסיעתו האחרונה הרכב הכבד התנגש בקיר אבן וגרם לו להרס רב למורת רוחם של התושבים. ייתכן ומדובר רק באגדה, שכן הרכב בכל-זאת התקדם רק במהירות מרבית איטית של עד 5 קמ"ש. כך או כך, לא זכה הרכב להצלחה וקוגנוט זנח את הרעיון של רכב הממונע בקיטור.

וויליאם מורדוק הסקוטי היה איש מוכשר ומבריק אשר כבר בגיל 25 זכה להחזיק במשרת מהנדס בכירה וחשובה בחברה של ג'יימס וואט. משרתו הייתה בתחום המשאבות הפועלות בעזרת מנוע הקיטור של ג'יימס וואט, אך הרעיון של רכב קיטור ממונע קסם לו. את זמנו החופשי הוא הקדיש לניסיונות להתקין מנוע קיטור לכרכרת סוסים. וואט עצמו לא אהב את עיסוקו זה של מורדוק, אולי מחשש מלאבד עובד כה מוצלח, ולכן לא דרבן אותו ואף דחק בו שלא לעשות בכך. למרות זאת, מורדוק בנה מספר דגמים ואף ניסה אותם, אך הם לא זכו להצלחה. אי הצלחתו הראשונית וחוסר העידוד והתמיכה במלאכתו הניאו אותו בסופו של דבר מלהמשיך לעסוק בתחום זה.

ההופעה ראשונה המרשימה של רכב ממונע קיטור שמורה לממציא
רִיצַ'ארֱד טְרֶוִיתִיק (Richard Trevithick)
. עוד בשנת 1801 בנה טרויתיק מנוע קיטור המתנייד בכוחות עצמו. נסיעת המבחן של הרכב בעל מנוע הקיטור הייתה בתנועה איטית במעלה גבעה כשעליו נתלים מספר אנשים שחגגו את החוויה המרגשת. פעולת הקיטור בלחץ גבוה פלטה החוצה את הקיטור המנוצל בנשיפות קולניות, חדות וקצובות. מאפיין קולני זה הקנה להמצאה החדשה את הכינוי החביב "בילי המתנשף". מסע הניצחון הסתיים בחגיגה בפאב השכונתי. אך החגיגה הסתיימה בטרגדיה כאשר המנוע הלוהט הצית את מבנה הסככה בו הוא הושאר וה- "מתנשף" עלה באש ונהרס לגמרי. יש הרואים במכונת קיטור מתניידת זו כאב-הקדמון הראשון של המכונית.

האב-הקדמון של המכונית פרי מוחו של טרויתיק


אחרי תקלה מצערת זו בנה טרויתיק דגם נוסף, בשנת 1803. דגם זה היה מוצלח יותר מהקודם ואף נראה נע ברחובות לונדון מספר פעמים. אך הוא לא היה מוצלח מבחינה כלכלית וטרויתיק זנח את הכיוון בו הלך לטובת בניית קטרים.

מנוע הקיטור, כך הובן במשך השנים אינו מתאים להנעת כלי רכב קטנים. מנוע הקיטור הוא גדול פיזית ובעיקר כבד מאוד ומציג יחס של כוח הנעה לעומת כבדות משקל שאינו מתאים לתנועה שאינה על גבי מסילה נוחה לתנועה. כדי לבנות כלי רכב המתאים לתנועה ברחובות ובדרכים כבושות עלה הצורך בהמצאת מנוע חדש בעל אופן פעולה שונה כך שיהיה קל יותר ונייד יותר.

לפרק הקודם | לפרק הבא




[ הצורך בכלי-רכב חסר מסילה | רכבים ממונעי קיטור |
מנוע גז בעל בעירה פנימית | מנוע בנזין בעל בעירה פנימית |
מנוע שתי פעימות ומנוע ארבע פעימות | כלי התחבורה המוצלח הראשון |
ציוני-דרך



לשנים: 1990-2000

■...■...■...■...■ | שלום | ■...■...■...■...■



[ עמוד ראשי - המצאות | מתמטיקה קדומה | מספרים אי-רציונליים | משפט פיתגורס | גיאומטריה אוקלידית | אלגברה | התפתחות הסְפַרוֹת | משוואות קוביות וקווארדיות | מספרים מורכבים | לוגריתם | חשבון דיפרנציאלי ואינטגראלי | עיקרון הציפה | זכוכית מגדלת | משקפיים | מיקרוסקופ | טלסקופ | חוק סְנֵל | חוק בויל | חוקי התנועה | עיקרון ברנולי | שלושת חוקי התרמודינמיקה | טבלה מחזורית | מדידת מהירות האור | כוח לורנץ | קרינת רנטגן | טרנספורמצית לורנץ | תורת היחסות הפרטית | גילוי האטום | תורת היחסות הכללית | חשמל | חוק קולון | חוק אוהם | חוקי קירכהוף | נורת להט | מנוע קיטור | מנפה כותנה | מצלמה | מקרר | מזגן | מחשב | מכבש דפוס | כתב ברייל | טלגרף | טלפון | רדיו | טלוויזיה | כדור פורח | מצנח | רכבת | אופניים | מכונית | אווירון מדחף | מטוס סילון | אבק שריפה | תותח | רובה מוסקט | מרגמה | אקדח | מוקש | מקלע | רובה-מטען | הוביצר | תת-מקלע | רימון-יד | טנק | רובה-סער | פצצת אטום | תורת האבולוציה | פסטור | תיאוריית התורשה | פניצילין ]